Csak néhány dolgon kell változtatni, s máris jól alszol

Kategória: Aludj jól | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Az alvást nem tanultuk, de csináljuk, sokszor rosszul, azonban erre csak akkor jövünk rá, mikor már fáj a gerincünk. Ekkor sincs veszve minden, mert átszokhatunk, azaz megtanulhatjuk, hogyan aludjuk helyesen és meg is kell tanulnunk, ha nem szeretnénk krónikus kimerültségben szenvedni.

A pihentető alvásnak két fontos paramétere van: az egyik a hossza, másik az intenzitása. Változó, hogy kinek mennyi dőre van szüksége ahhoz, hogy kipihentnek érezze magát, de minimum öt órányi alvásra mindenkinek szüksége van. A testi és lelki regenerálódás viszont az alvás, pontosabban a REM-ciklus, intenzitásától és hosszától függ. A REM szakasz kialakulását és fenntartását azonban végletesen befolyásolja a póz, amelyben alszunk, a párnánk, a fekhelyünk és az alvókörnyezetünk. Mindezekről meglepően keveset tudunk, annak ellenére, hogy az egyik legtermészetesebb és életünk minden napján „gyakorlott” tevékenységünk kellékei. Általában azzal a népi bölcsességgel vágunk neki az életnek, amelyet szüleinktől tanultunk: ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát.  Ez sajnos kevés, sok mindent meg kell tanulnunk és hozzá is kell szoktatnunk a szervezetünket a helyes alvási szokásokhoz.

Csak néhány dolgon kell változtatni, s máris jól alszol

Akkor tudunk jól aludni, ha a derekunkat és a nyakunkat helyesen támasztjuk alá, és nem feszülnek az izületeink


Hogyan feküdjünk?

Korábban írtunk már az alvási pozíciókról a helytelenektől a jókig, most azonban csak a helyeseket elevenítjük föl.

A legegészségesebb a háton alvás, úgy hogy számunkra megfelelő párnával támasszuk alá a nyakat, egy hengerpárnával pedig a derekat, és a térdek alá is juttassunk egy párnát vagy takarót, hogy ne feszüljön a derekunk. Ebben a pózban pihen a gerinc, így kapunk a legkönnyebben levegőt, és mivel nem nyomódik neki a párna, az arcunk sem lesz ráncos.

Meglehet ugyan, hogy egyesek háton fekve horkolni fognak. Nekik az oldalt fekvést javasoljuk. Ilyenkor a felső térdüket húzzák fel, így megtámaszthatják a testet. Ahhoz, hogy a derekuk ne feszüljön, egy párnát helyezhetnek a térdük alá.

Csak néhány dolgon kell változtatni, s máris jól alszol

Fontos, hogy a gerinc mindvégig egyenes maradjon


Milyen párnákat használjunk?

Az ideális párna oldalt fekvéskor úgy támasztja meg a nyakat és a fejet, hogy az utóbbi nem lefele lóg és nem is kényszertartásban van. Ez akkor valósítható meg, ha a párna pontosan a nyak és a váll közti távolságot tölti ki.

Kerüljük a nagy és puha párnákat, melyek két oldalt felfúvódnak, amikor rájuk fekszünk, közben pedig sem a nyaki gerincet, sem pedig a fejet nem támasztják meg!

 



 

Milyen legyen a fekhelyünk?

Semmiképpen se legyen nagyon puha, és az is téveszme, hogy a kemény matrac a jó. Olyan fekhelyre van szükségünk, amely felveszi testünk vonalát, alkalmazkodik természetes domborulatainkhoz. Ha kemény a fekhely, nyom; ha túl puha nem támaszt alá, ezért feszülni fognak az ízületek, izmok.

Ne csak kényelmes legyen, hanem jól szellőző is. Tehát az ágyunk rácsozata valóban rácsozat legyen, ne pedig egy nagy lemez a matrac alatt, mert különben nem szellőzik és az alváskor termelődő izzadtság nem távozik a matracból.

Többletsúllyal rendelkezők válasszák inkább a keményebb matracot, mert így a fekhelyük nem nyomódik össze teljesen alattuk, csupán felveszi a testük vonalát. A könnyebbek már a puhább matraccal is kényelmesen tudnak pihenni.

Csak néhány dolgon kell változtatni, s máris jól alszol

A túlságosan magasra púpozott párna is káros. A gerincünk megtörik, a nyaki izmok és ízületek az egyik oldalon feszülni fognak


Léteznek az úgynevezett három-zónás matracok, amelyek középen, ahol a test központja nehezedik rájuk, keményebb, a széleken, a fej- és lábrésznél pedig puhábbak.

A memóriafekhelyes matracok megjegyzik a test formáját és meg is tartják, ezzel segítik a helyes alvás megtanulását.

Ne feledkezzünk meg a takaróról és az ágyneműről sem! Egyrészt igyekezzünk könnyű és meleg nyoszolyát beszerezni, lehetőleg természetes anyagból, amelynek jó a szellőzése. Másrészt használjunk ágyneműt, amelyet gyakran mosunk, hogy a port és az atkákat távol tartsuk, amennyire csak lehet.

Csak néhány dolgon kell változtatni, s máris jól alszol

A párna mellett a matracnak is kiemelt szerepe van a jó pihenésben és a gerincfájdalmak kiküszöbölésében


Legyen levegő!

Az alvás minősége a hosszától és az intenzitásától függ. Testi és lelki megújulásunk a REM szakaszban történik, amikor álmodunk. Ahhoz, hogy elérjük a mély alvást, azaz a REM-ciklust, megfelelő körülmények is szükségesek. A legfontosabbak a csöndes és sötét hálószoba, amely mentes a munka és a napi rutin kellékeitől, a jó minőségű ágy és ágynemű, a jó és hűvös levegő, ugyanis az alvásért a melatonin nevű hormon a felelős, de ez csak a sötétség hatására kezd el termelődni. Első lépésben lehűti a testet, és hogy segítsük az elalvást, tegyük lehetővé, hogy friss és hűvös levegőhöz jusson a szervezet. Amikor a testünk lehűlt és az alvási folyamat beindult, fokozatosan felmelegszünk, egészen izzadásig.

Figyeljünk arra, hogy az alvás mennyisége is szükségleteinknek megfelelő legyen. Hogy pontosan mennyi az minden ember esetében változik, de az öt óránál kevesebb alvás akár betegségeket is okozhat.

Nem maradsz le semmi fontosról, ha megadod a címed:

Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.

Ne maradj le a frissítésekről... iratkozz fel a CikkFigyelőre:
 

Vissza

Címkék : alvás, matrac, pihenés

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Hahn Gábor

Azt álmodtuk, hogy minden ügyfelünk jól alszik, de az álom átváltozott végül egy olyan küldetéssé, mely révén egész Magyarország jól alszik. Tartson velünk, és ezen az oldalon információinkkal, tudásanyagainkkal, személyre szabott szakértői tanácsokkal segítünk Önnek, szeretteinek és egész Magyarországnak jól aludni!
Facebook: Aludj jól Magyarország | Youtube: Matrackuckó

Kapcsolódó cikkeink:

 

 

 


Belépő termék



Értesítés új hírekről

 

Címkék

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.